Медіа-моніторинг і законодавчі ініціативи

Роздержавлення або приватизація українських друкованих медіа, висвітлення внутрішніх політичних і управлінських питань, а також інформаційна війна з Російською Федерацією є головними викликами сьогодення для українських медіа. Internews в Україні в рамках виконання Програми «У-Медіа» підтримує партнерів, які проводять моніторинг медіа з метою забезпечення дотримання професійних стандартів і кращого розуміння ситуації на медіа-ринку. Одним із пріоритетів нашої роботи є розробка внутрішніх і зовнішніх правил функціонування незалежних ЗМІ згідно із цінностями відкритого демократичного суспільства.

Головне

  • Восени 2015 року Інтерньюз-Україна, українська недержавна організація та наш довготривалий партнер, оприлюднила звіт з моніторингу відкритості роботи сайтів трьох міністерств. В рамках моніторингу були проаналізовані сайти Міністерства внутрішніх справ України (МВС), Міністерства освіти та науки України (МОН) та Міністерства охорони здоров’я (МОЗ). За результатами дослідження, найбільше зауважень було до роботи сайту МВС, у той час, як сайт МОН є найбільш адаптованим до потреб користувачів.

  • 3 листопада 2015 року Інтерньюз-Україна, Детектор медіа, Академія української преси, Інститут масової інформації та Інститут демократії імені П. Орлика представили результати моніторингів роботи центральних та регіональних медіа у виборчий період. Результати продемонстрували, що упродовж виборчої кампанії телебачення, друковані та онлайн ЗМІ публікували велику кількість замовних матеріалів (джинса).

  • З метою популяризації ідеї критичної оцінки публікацій в ЗМІ про кандидатів напередодні виборів та підвищення медіа-грамотності населення, Інститут масової інформації (ІМІ) провів конкурс «Лови джинсу». На конкурс було надіслано понад 1355 медіа-матеріалів із 22 областей України, які містили ознаки прихованої політичної реклами. Сорок два журналісти написали статті, розслідуючи приклади прихованої реклами.

    Незалежне журі визнала найкращою роботу Марії Геник з Одеси "Свято наближається: огляд передвиборчої «джинси» на одеських сайтах". Журналістка розповіла, як політичні кандидати розповсюджували «подарунки» напередодні виборів і як місцеві ЗМІ інформували про кандидатів.

    ІМІ підготували посібник «Журналіст і місцеві вибори 2015», який був доступний на вебсайті та як Андроїд додаток.

  • Незалежна асоціація телерадіомовників (НАМ) разом з Антикризовим медіа-центром розпочали дискусію про стратегію мовлення для східної України під час конференції «Стратегія мовлення для Донбасу». Конференцію відвідали журналісти, редактори, аналітики державної політики та представники Міністерства оборони України. Конференція стала платформою для обговорення таких критичних питань, як налагодження дієвої взаємодії між представниками ЗМІ, влади та підрозділами, залученими до проведення АТО; доступ до інформації на Донбасі; розпізнавання та боротьба з російською пропагандою. Одним з досягнень конференції було прийняте рішення про введення обов’язкових інформаційних повідомлень від військових командирів у зоні конфлікту, з метою інформування журналістів про події та зміни, що впливають на місцеве населення.

  • Робота НАМ сприяла своєчасному та прозорому затвердженню Наглядової ради суспільного мовника, що відбулось 15 грудня 2015 року. До Наглядової ради входять представники громадських організацій, професійних асоціацій та депутатських фракцій.

  • 18 лютого 2016 року Група «РПР-Медіа» Реанімаційного Пакету Реформ, Незалежна медійна рада, громадські організації (Інститут Масової Інформації, Центр демократії і верховенства права, Інститут розвитку регіональної преси, Інтерньюз-Україна, Детектор медіа, Фундація «Суспільність») висловили занепокоєння щодо ситуації, що склалася навколо створення Національної суспільної телерадіокомпанії України (ПАТ «НСТУ»). Реформу було заблоковано зумисними діями з боку ДП «Укртелефільм». Група «РПР-Медіа» Реанімаційного Пакету Реформ розкритикувала діяльність керівництва ДП «Укртелефільм», які відмовились надати доступ до приміщень підприємства уповноваженим державним органам. Комітет Верховної Ради України з питань свободи слова та інформаційної політики розглянув ситуацію та звернувся до Генерального прокурора та МВС з проханням роз'яснення дій ДП «Укртелефільм».

  • В лютому 2016 року Детектор медіа (ДМ) запустив новий портал. Детектор медіа продовжує інформувати читачів про найважливіші події в українському і світовому інформаційному просторі та на медіа-ринку в контексті політичних та соціальних процесів. Загалом було завантажено 856 історій, включаючи 144 аналітичні статті, 12 інтерв’ю та 700 новин. Щомісячна аудиторія сайту складає 210,000 відвідувачів.

    Детектор медіа проводить постійний моніторинг національних ТВ каналів і розповсюджує звіти про якість української журналістики. ДМ проводить моніторинг наступних каналів: ICTV, 1+1, UA: Перший, 5 канал, Інтер, Україна і СТБ. ДМ також проводив моніторинг російських каналів (НТВ, Росія, Life News, Звезда, Канал 1) з метою виявлення неправдивої, перекрученої інформації й пропаганди. Експерти підготували та опублікували на сайті Mediasapiens три статті, які допомагають українським журналістам розпізнавати неправдиву інформацію.

  • Інститут масової інформації (ІМІ) оприлюднив звіт «Барометр свободи слова» за перше півріччя 2016 року. Експерти ІМІ зареєстрували 129 порушень свободи слова в Україні. В минулому році таких порушень було 143. Було зафіксовано 45 випадків перешкоджання професійній діяльності з боку представників влади. Моніторинг ІМІ зафіксував 23 фізичних напади на журналістів і таку ж кількість погроз і залякувань.

  • Згідно з результатами регулярного моніторингу національних телеканалів, що проводить Академія української преси (АУП), українські телеканали, як і раніше, неохоче подають збалансовані новини. Звіт демонструє, що тільки 12 відсотків новин мали дві або більше точок зору. Моніторинг виявив, що багато каналів представляють точку зору своїх власників, коли коментують громадські питання і політику. АУП проводить моніторинг у співпраці з науковими співробітниками Інституту соціології Національної академії наук України.

  • В березні 2016 року Тернопільський прес-клуб розпочав проект «Реформа роздержавлення в Тернопільській області». Прес-клуб опублікував огляд законів стосовно реформи роздержавлення, в тому числі юридичні оцінки й опис обов’язків кожної зі сторін, що беруть участь в проведенні реформи. Прес-клуб провів семінар для редакторів та представників місцевого самоврядування з метою ознайомлення з графіком проведення реформи.

  • Інститут демократії імені П. Орлика в травневому моніторинговому звіті відзначив зріст використання джинси (немаркована належним чином реклама). Експерти провели моніторинг 64 регіональних видань з 8 регіонів України. 28% друковних медіа та 24.6 % онлайн видань розміщують замовні матеріали (джинса). Більшість замовних матеріалів стосувались роботи політичних партій.