Back to news

Institute of Mass Information Announces Major Jeansa Operators in Online Media

July 16 – Institute of Mass Information (IMI) media experts determined the Opposition Bloc has ordered 20 percent of the online media articles with evidence of “jeansa,” or pre-paid news, with political bias. For Life, a political party by Vadym Rabynovych, ordered 10 percent, and Yulia Tymoshenko’s Batkivshchyna (Motherland) paid for 6 percent of politically biased news over the month of June.

In total, the IMI monitors assessed 46 internet-based media outlets. One of its key findings suggests politicians have already launched active public outreach campaigns even though the election campaign has not been announced officially. Subjects of the pre-paid news reports do not reflect these political forces’ election agendas but are rather ad-hoc and depend on what’s popular at the moment.

The IMI experts analyzed articles published on the following websites throughout June 2018: Obozrevatel.com, Segodnya.ua, Tsn.ua, 24tv.ua, Rbc.ua, Unian.net, Nv.ua, Ictv.ua, Strana.ua, Gordonua.com, Pravda.com.ua, Znaj.ua, 112.ua, Korrespondent.net, Apostrophe.ua, Gazeta.ua, Censor.net, Telegraph.com.ua, Newsone.ua, Liga.net, Glavcom.ua, zik.ua, Facenews.ua, Unn.com.ua, Politeka.net, Expres.ua, Hronika.info, Bagnet.org, Ukrinform.ua, Radiosvoboda.org, Slovoidilo.ua, Kp.ua, Focus.ua, Fakty.ua, Zaxid.net, Podrobnosti.ua, Comments.uа, Vesti-ukr.com, Bykvu.com, From-ua.com, Hvylya.net, Zn.ua, Ukranews.com, Hromadske.ua, Interfax.com.ua, and enovosty.com.

The monitoring results report was published with support from the Czech Republic Embassy.

More on IMI’s website in Ukrainian.