Медійна програма в Україні

2018-2023

Про програму

Нова «Медійна програма», що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID), покликана надати місцевим медіа засоби й можливості для того, щоб розширити доступ громадян до високоякісних новин та інформації. Ця програма, виконавцем якої є МГО Internews, працюватиме з 2018 до 2023 рр. та є найбільшим проектом з розвитку медіа в історії України. Загальна вартість заходів програми становить 35 млн. дол. США; ці ресурси будуть безпосередньо вкладені у розвиток незалежного медійного сектору країни.

За останні чотири роки в Україні розпочалася низка важливих медіареформ у таких сферах, як забезпечення доступу до публічної інформації та прозорості щодо власників медіа, а також становлення суспільного мовника. Нова «Медійна програма» надає підтримку українським партнерам у втіленні заходів, що мають сприяти успішній реалізації цих реформ, збільшити обсяги якісного контенту, вдосконалити механізми саморегуляції в медійній спільноті та зрештою підвищити спроможність українських медіа надавати громадянам інформацію, яка зробить їх стійкішими до зловмисного впливу та сприятиме втіленню кроків до європейської інтеграції України.

Ми вважаємо, що Україна багато досягла в реалізації низки важливих медіареформ. Ми в Internews надзвичайно задоволені мати можливість разом з нашими партнерами продовжити нашу співпрацю в зміцненні медійного сектору з метою надання громадянам України змістовної та цікавої інформації, якої вони потребують. За фінансового сприяння USAID, ми оптимізуємо заходи з медіапросвіти, сприятимемо впровадженню ключових медіареформ та розбудові професійних стандартів та сталості медійного простору країни
Джилліан МакКормак (Gillian McCormack) Директорка Internews в Україні

Заходи, передбачені в рамках програми:

  • Підтримка суспільного мовника та його місцевих філій.
  • Збільшення обсягів і поліпшення якості медіа-контенту, що розповідає про поступ реформ.
  • Поліпшення висвітлення виборчих процесів.
  • Зміцнення професійного розвитку журналістів та міжрегіональних зв’язків.
  • Підтримка розслідувальної журналістики.
  • Надання журналістам правової допомоги з питань доступу до інформації.
  • Оптимізація заходів у сфері медіаграмотності.
  • Розширення заходів з медіа-моніторингу.
  • Зміцнення і розширення партнерств і коаліцій.

До цільових аудиторій програми належать:

  • журналісти
  • медіа-менеджери
  • медіа
  • організації, що забезпечують діяльність медіа
  • освітяни
  • громадяни України
  • посадовці, задіяні у втіленні реформ

Територіальне охоплення:

«Медійна програма в Україні» – це загальнонаціональна ініціатива, в рамках якої особлива увага приділятиметься наданню допомоги медіа східних (Донецька, Луганська) та південних (Миколаївська, Одеська, Херсонська) областей України.

Також є можливості для співпраці та створення коаліцій з такими категоріями потенційних партнерів:

  • спеціалісти IT-сектору
  • соціальні підприємці
  • представники приватного бізнесу
  • творчі спільноти

Гранти українським організаціям:

Програма надає українським організаціям широку підтримку для впровадження таких видів діяльності:
  • Створення змістовного та цікавого контенту для телебачення, радіо, інтернет- і друкованих медіа з першочерговою підтримкою виробників контенту на сході та півдні країни.
  • Висвітлення виборчих процесів, у т.ч. виробництво збалансованого контенту, що сприяє веденню громадської дискусії зі стратегічних питань, просвіта виборців, надання правової допомоги журналістам, які висвітлюють виборчі процеси, проведення навчальних заходів, які допомагають висвітлювати виборчі процеси у такий спосіб, що сприяє зростанню довіри громадськості до них.
  • Проведення моніторингу медіа з метою оцінки якості й об’єктивності висвітлення тих чи інших тем та виявлення прихованих спроб маніпулювати громадською думкою.
  • Здійснення резонансних журналістських розслідувань та підтримка проектів у сфері журналістики даних.
  • Розширення інтеграції курсів з медіаграмотності до загальнонаціональних навчальних програм закладів освіти, у т.ч. у початковій школі; підготовка вчителів і викладачів, особливо на сході та півдні країни, що дозволить ширше використовувати модулі з медіаграмотності у навчальних програмах закладів освіти.
  • Надання допомоги місцевим партнерам з метою започаткування заходів з медіаграмотності на всіх рівнях освіти, передусім у східних і південних регіонах.
  • Підтримка місцевих ініціатив, які створюють механізми ефективного зворотного зв’язку для аудиторій, надаючи їм змогу повідомляти безпосередньо медійним організаціям чи тим, які здійснюють контроль або моніторинг, про неправдиві новини, спроби маніпулювання у медіа чи інші професійні порушення.
Окрім запланованого надання субгрантів, у рамках «Медійної програми» також буде створено пул гнучкого оперативного реагування, який дозволить скористатися тими чи іншими унікальними можливостями чи забезпечити реакцію на несподівані події.

Результати "МПУ"

77
кількість незалежних медійних організацій, яким ми надали допомогу
Більше 26 млн.
аудиторія, яку ми охопили контентом з висвітлення виборчих процесів
17
кількість наших ключових партнерів серед медійних організацій

Проміжні результати:

Національний суспільний мовник України – UA: Суспільне мовлення

підтримував високу якість свого щотижневого політичного ток-шоу «Зворотний відлік», збільшуючи свою аудиторію на 30% за останні півроку та досягнувши 30 мільйонів глядачів. Програма також отримала високу оцінку як найврівноваженіше та неупереджене політичне ток-шоу в ефірі. «Зворотний відлік» став майданчиком для молодих новообраних депутатів та державних службовців, які змогли обговорити важливі політичні, економічні та соціальні питання з незалежними ведучими та експертами, що показало глядачам реалістичну картину (позитивні та негативні кроки) реформ в Україні.

Грант від «Медійної програми в Україні» для «Телебачення Торонто»

У 2019 році, «Телебачення Торонто», відоме своїм комедійним шоу на YouTube #@)₴?$0, отримало грант від «Медійної програми в Україні» з метою створення серії коротких відео на тему медіаграмотності для Instagram Stories, Instagram TV, YouTube та Facebook. 
Ці відеоролики з медіаграмотності досягли 6,6 мільйонів переглядів в Instagram. Крім того, команда використовувала функції чату для перевірки глядачів на ключові елементи критичного мислення до та після перегляду.
Вони провели ряд цікавих опитувань, щоб перевірити навички своєї аудиторії у розпізнаванні дезінформації, мови ненависті, прихованої реклами, клікбейту та прикладів неякісних журналістських матеріалів. Наприклад, Телебачення Торонто перевіряв знання аудиторії про журналістський стандарт перевірки інформації з кількома джерелами, перш ніж публікувати влоги про порушення цього правила. Лише 37% із 5300 респондентів відповіли правильно. У аналогічному тесті, проведеному наприкінці проекту, вже 88% із 7200 респондентів дали правильні відповіді. Здатність респондентів ідентифікувати приховану рекламу також покращилася, при цьому правильні відповіді зросли з 49% до 80%.

Близько 400 журналістів-розслідувачів по всій Україні вдосконалили свої навички у створенні мультимедійних історій, працюючи з відкритими джерелами даних, та підвищили свою правову обізнаність,

щоб мінімізувати ризики судових позовів під час їх роботи. Більшість журналістів-розслідувачів сприяють антикорупційній реформі шляхом викриття корупційних схем на національному та регіональному рівнях. Наші партнери з Інституту розвитку регіональної преси сприяли професійному розвитку 49 регіональних журналістів-розслідувачів шляхом проведення трьох вебінарів та надали можливість 338 національним та регіональним журналістам, які брали участь у 11-й щорічній конференції журналістів-розслідувачів 13-15 грудня 2019 року, поділитися своїми результатами та досвідом.

27 грудня 2019 р. Верховна Рада зареєструвала новий проект Закону про медіа (№ 2693)

Наші партнери Центр демократії та верховенства права (ЦЕДЕМ) та Національна асоціація медіа (НАМ) були членами та організаторами робочої групи, яку було створено Парламентським комітетом з гуманітарної та інформаційної політики. Законопроект закріпив основні принципи регулювання медійного сектору, адаптує український регуляторний сектор засобів масової інформації до європейських норм, оновлює системи реєстрації та ліцензування, впроваджує концепцію медіа громад, описує механізми співрегулювання медіа та посилює роль регулятора, а саме Національнальної рада з питань телебачення і радіо. Процес створення законопроекту було схвалено представниками громадянського суспільства та Радою Європи як прозорий та відкритий для громадських консультацій.

Наші партнери з ГО Інтерньюз Україна (IUA) протидіяли дезінформації у Facebook через нашу спільну ініціативу TrollessUA

Команда IUA та група з 252 добровольців виявили 3325 підозрілих профілів та співпрацювали з Facebook, щоб закрити ці акаунти. Поки що команда Facebook видалила близько 5% підозрілих облікових записів, виявлених TrollessUA. Часто внутрішні політики та політика з конфіденційності Facebook унеможливлюють оперативне реагування та здатність знімати підозрілі облікові записи, але наша команда TrollessUA працює з Facebook, щоб знайти шляхи покращення реагування.

Медійними партнерами МПУ

(UA:Суспільне мовлення, Громадське радіо, «Інтерньюз-Україна», «Детектор медіа», фундація «Суспільність», «Інформаційний прес-центр», «Дзеркало тижня», «Інститут Політичної Інформації», «Харківський прес-клуб», «Тернопільський прес-клуб», «Донецький інститут інформації») було вироблено високоякісний та привабливий теле-, радіо- та онлайн-контент щодо висвітлення президентських виборів, процесу реформ та інших суспільно-важливих питань, охопивши аудиторію в понад 10 мільйонів.

Під час трансляції нового політичного ток-шоу «Зворотний відлік» на UA:Перший,

присвяченого кандидатам у президенти, аудиторія суспільного мовника потроїлася і досягла 8,5 мільйонів глядачів протягом двох тижнів перед першим туром виборів. Шоу отримало схвальні відгуки з боку медіа-спостерігачів та коментаторів як найбільш професійне та неупереджене політичне ток-шоу на всіх національних телеканалах, що заповнило собою велику прірву у надзвичайно поляризованій кампанії. Тоді як інші політичні ток-шоу вибірково запрошували кандидатів (часто в залежності від політичних уподобань власника), а ведучі ставили м’які питання і давали необмежений час на відповідь, «Зворотний відлік» відрізнявся тим, що за даними надійних опитувань визначив вісімнадцятьох провідних кандидатів і всіх їх запросив для участі, ведучі, експерти та глядачі в студії ставили складні питання, а кандидатам надавався чітко обмежений час на відповідь, що відстежувався за допомогою великого студійного хронометру.

Група давніх партнерів USAID U-Media та МПУ за власною ініціативою започаткувала рух під назвою «Медіа за свідомий вибір»,

що об’єднав 65 загальнонаціональних і регіональних медіа, громадських організацій та журналістів в Україні під прапором чесної журналістики, відмови від замовлень на приховану політичну рекламу та відмови від поширення чорного піару (практики оплачуваних трансляцій та публікацій негативних матеріалів про конкурентів). За попереднього режиму екс-президента Віктора Януковича медіа консолідувалися під прапорами руху «Стоп цензурі!», тоді як впродовж останніх років українські медійні організації скаржилися на брак ініціатив з об’єднання і всезагального дотримання журналістських стандартів професійної діяльності й етики. Створення цього руху у лютому 2019 року, саме напередодні президентських виборів, стало великим позитивним кроком до саморегулювання і утвердження стандартів журналістської діяльності. Останнім часом до «Медіа за свідомий вибір» звернулися ще 15 компаній, що виявили бажання приєднатися до цього руху.

Результатом заходів з медіаграмотності, проведених партнерами МПУ, стало ширше включення медіаграмотності до обов’язкової програми навчання у середніх школах.

«Академія української преси» запровадила шість нових курсів медіаграмотності  у 129 школах по всій Україні; програми курсів було завантажено з сайту АУП, присвяченому медіаграмотності, 13 403 разів. Вперше робочий зошит до шкільного підручника «Я досліджую світ» було затверджено та профінансовано Міністерством освіти та науки як обов’язковий додаток, він використовуватиметься у школах з 2019-2020 навчального року.

Інформаційно-просвітницька кампанія у соціальних мережах

закликала молодих людей піти і проголосувати, і впродовж двох тижнів п’ятеро агітаторів у мережі Instagram охопили аудиторію в 1,5 мільйона людей. Найбільшу кількість індивідуальних переглядів (понад 120 000) зібрало відео співака і телеведучого Володимира Дантеса, зняте ним в авто по дорозі до Харкова, де він був зареєстрований як виборець. У своєму відео він розповідав, що вперше братиме участь у голосуванні, і закликав молодих людей підводитися з диванів і скористатися своїм правом голосу. Кампанію організувала та провела Незалежна асоціація телерадіомовників (НАМ).

Наш Одеський партнер – «Інституту політичної інформації» (ІПІ) – розробив онлайн-тест iVote,

за допомогою якого учасники можуть дізнатися, хто з кандидатів найбільше відповідає їхнім поглядам. В основу тесту було покладено алгоритм, що співвідносив інтереси і позицію користувачів з інформацією, поданою кандидатами у президенти до Центральної виборчої комісії (ЦВК). Завдяки цьому тест виявляв невідповідність між тим, як кандидати формально представляли себе у своїх офіційних заявах, і тим, як вони представляли себе, проводячи агітацію у різних регіонах. Тест викликав резонанс у загальнонаціональному масштабі, оскільки з’ясувалося, що деякі кандидати у президенти оминули у своїх передвиборчих платформах такі важливі питання, як своє реальне ставлення до членства у ЄС та НАТО. У тесті iVote взяли участь близько 105 000 унікальних користувачів.

Медіа та організації, які підтримала МПУ

Щотижневий брифер

USAID-Internews “Media Program in Ukraine” compiles a weekly information bulletin in English looking at the country’s media sector news and our partners’ activities. Please, see this week’s compilation, send your email address in and hit subscribe to get our briefer in your inbox.

Минулі випуски

FAQ

  • Як моя організація чи медіа може співпрацювати з «Медійною програмою»?

    Ми регулярно запрошуємо офіційно зареєстровані в Україні медійні організації, медіа, неурядові організації, громадські об’єднання та інших гравців на медійному полі до подання своїх проєктних пропозицій на отримання грантів в наших відкритих конкурсах. Слідкуйте за нашими оголошеннями тут та в нашій групі у Facebook.

  • Які витрати ми маємо вказувати в бюджеті проєкту?

    Бюджет має визначити основні категорії витрат, які чітко демонструють ефективність проєкту. Використовуючи форму (яка надається у кожному оголошенні про новий конкурс), вам варто вказати всі відповідні витрати, які, на вашу думку, допоможуть вам досягти цілей проєкту.

  • Якими мовами подаються проєктні заявки?

    Всі заявки мають бути подані двома мовами, англійською та українською. Будь ласка, уважно ознайомтеся з вимогами та інструкціями щодо написання заявок. Більше порад щодо написання вдалих заявок на грант знайдете в цій статті, до написання якої долучилися й ми: https://medialab.online/news/vyboroty-grant/

  • Чи потрібно роздруковувати та надсилати наші заявки поштою?

    Ні, не потрібно. Ми приймаємо завки лише електронною поштою (додатки у Word та Excel).

  • Чи є можливість отримувати розсилку новин?

    Для того, щоб отримувати новини щодо наших нових конкурсів – буда ласка, напишіть нам з таким проханням – наша адреса: UA-MPU@internews.org