Медійна програма в Україні

2018-2023

Про програму

Нова «Медійна програма», що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID), покликана надати місцевим медіа засоби й можливості для того, щоб розширити доступ громадян до високоякісних новин та інформації. Ця програма, виконавцем якої є МГО Internews, працюватиме з 2018 до 2023 рр. та є найбільшим проектом з розвитку медіа в історії України. Загальна вартість заходів програми становить 35 млн. дол. США; ці ресурси будуть безпосередньо вкладені у розвиток незалежного медійного сектору країни.

За останні чотири роки в Україні розпочалася низка важливих медіареформ у таких сферах, як забезпечення доступу до публічної інформації та прозорості щодо власників медіа, а також становлення суспільного мовника. Нова «Медійна програма» надає підтримку українським партнерам у втіленні заходів, що мають сприяти успішній реалізації цих реформ, збільшити обсяги якісного контенту, вдосконалити механізми саморегуляції в медійній спільноті та зрештою підвищити спроможність українських медіа надавати громадянам інформацію, яка зробить їх стійкішими до зловмисного впливу та сприятиме втіленню кроків до європейської інтеграції України.

Ми вважаємо, що Україна багато досягла в реалізації низки важливих медіареформ. Ми в Internews надзвичайно задоволені мати можливість разом з нашими партнрами продовжити нашу співпрацю в зміцненні медійного сектору з метою надання громадянам України змістовної та цікавої інформації, якої вони потребують. За фінансового сприяння USAID, ми оптимізуємо заходи з медіапросвіти, сприятимемо впровадженню ключових медіареформ та розбудові професійних стандартів та сталості медійного простору країни
Джилліан МакКормак (Gillian McCormack) Директор Internews в Україні та Менеджер МПУ

Заходи, передбачені в рамках програми:

  • Підтримка суспільного мовника та його місцевих філій.
  • Збільшення обсягів і поліпшення якості медіа-контенту, що розповідає про поступ реформ.
  • Поліпшення висвітлення виборчих процесів.
  • Зміцнення професійного розвитку журналістів та міжрегіональних зв’язків.
  • Підтримка розслідувальної журналістики.
  • Надання журналістам правової допомоги з питань доступу до інформації.
  • Оптимізація заходів у сфері медіаграмотності.
  • Розширення заходів з медіа-моніторингу.
  • Зміцнення і розширення партнерств і коаліцій.

До цільових аудиторій програми належать:

  • журналісти;
  • медіа-менеджери;
  • медіа;
  • організації, що забезпечують діяльність медіа;
  • освітяни;
  • громадяни України;
  • посадовці, задіяні у втіленні реформ.

Територіальне охоплення:

«Медійна програма в Україні» – це загальнонаціональна ініціатива, в рамках якої особлива увага приділятиметься наданню допомоги медіа східних (Донецька, Луганська) та південних (Миколаївська, Одеська, Херсонська) областей України.

Також є можливості для співпраці та створення коаліцій з такими категоріями потенційних партнерів:

  • спеціалісти IT-сектору;
  • соціальні підприємці;
  • представники приватного бізнесу;
  • творчі спільноти.

Гранти українським організаціям:

Програма надає українським організаціям широку підтримку для впровадження таких видів діяльності:
  • Створення змістовного та цікавого контенту для телебачення, радіо, інтернет- і друкованих медіа з першочерговою підтримкою виробників контенту на сході та півдні країни.
  • Висвітлення виборчих процесів, у т.ч. виробництво збалансованого контенту, що сприяє веденню громадської дискусії зі стратегічних питань, просвіта виборців, надання правової допомоги журналістам, які висвітлюють виборчі процеси, проведення навчальних заходів, які допомагають висвітлювати виборчі процеси у такий спосіб, що сприяє зростанню довіри громадськості до них.
  • Проведення моніторингу медіа з метою оцінки якості й об’єктивності висвітлення тих чи інших тем та виявлення прихованих спроб маніпулювати громадською думкою.
  • Здійснення резонансних журналістських розслідувань та підтримка проектів у сфері журналістики даних.
  • Розширення інтеграції курсів з медіаграмотності до загальнонаціональних навчальних програм закладів освіти, у т.ч. у початковій школі; підготовка вчителів і викладачів, особливо на сході та півдні країни, що дозволить ширше використовувати модулі з медіаграмотності у навчальних програмах закладів освіти.
  • Надання допомоги місцевим партнерам з метою започаткування заходів з медіаграмотності на всіх рівнях освіти, передусім у східних і південних регіонах.
  • Підтримка місцевих ініціатив, які створюють механізми ефективного зворотного зв’язку для аудиторій, надаючи їм змогу повідомляти безпосередньо медійним організаціям чи тим, які здійснюють контроль або моніторинг, про неправдиві новини, спроби маніпулювання у медіа чи інші професійні порушення.
Окрім запланованого надання субгрантів, у рамках «Медійної програми» також буде створено пул гнучкого оперативного реагування, який дозволить скористатися тими чи іншими унікальними можливостями чи забезпечити реакцію на несподівані події.

Program results so far

77
кількість незалежних медійних організацій, яким ми надали допомогу
Більше 10 млн.
аудиторія, яку ми охопили контентом з висвітлення виборчих процесів
17
кількість наших ключових партнерів серед медійних організацій

Проміжні результати (жовтень, 2018 р. – квітень, 2019 р.):

Медійними партнерами МПУ

(UA:Суспільне мовлення, Громадське радіо, «Інтерньюз-Україна», «Детектор медіа», фундація «Суспільність», «Інформаційний прес-центр», «Дзеркало тижня», «Інститут Політичної Інформації», «Харківський прес-клуб», «Тернопільський прес-клуб», «Донецький інститут інформації») було вироблено високоякісний та привабливий теле-, радіо- та онлайн-контент щодо висвітлення президентських виборів, процесу реформ та інших суспільно-важливих питань, охопивши аудиторію в понад 10 мільйонів.

Під час трансляції нового політичного ток-шоу «Зворотний відлік» на UA:Перший,

присвяченого кандидатам у президенти, аудиторія суспільного мовника потроїлася і досягла 8,5 мільйонів глядачів протягом двох тижнів перед першим туром виборів. Шоу отримало схвальні відгуки з боку медіа-спостерігачів та коментаторів як найбільш професійне та неупереджене політичне ток-шоу на всіх національних телеканалах, що заповнило собою велику прірву у надзвичайно поляризованій кампанії. Тоді як інші політичні ток-шоу вибірково запрошували кандидатів (часто в залежності від політичних уподобань власника), а ведучі ставили м’які питання і давали необмежений час на відповідь, «Зворотний відлік» відрізнявся тим, що за даними надійних опитувань визначив вісімнадцятьох провідних кандидатів і всіх їх запросив для участі, ведучі, експерти та глядачі в студії ставили складні питання, а кандидатам надавався чітко обмежений час на відповідь, що відстежувався за допомогою великого студійного хронометру.

Група давніх партнерів USAID U-Media та МПУ за власною ініціативою започаткувала рух під назвою «Медіа за свідомий вибір»,

що об’єднав 65 загальнонаціональних і регіональних медіа, громадських організацій та журналістів в Україні під прапором чесної журналістики, відмови від замовлень на приховану політичну рекламу та відмови від поширення чорного піару (практики оплачуваних трансляцій та публікацій негативних матеріалів про конкурентів). За попереднього режиму екс-президента Віктора Януковича медіа консолідувалися під прапорами руху «Стоп цензурі!», тоді як впродовж останніх років українські медійні організації скаржилися на брак ініціатив з об’єднання і всезагального дотримання журналістських стандартів професійної діяльності й етики. Створення цього руху у лютому 2019 року, саме напередодні президентських виборів, стало великим позитивним кроком до саморегулювання і утвердження стандартів журналістської діяльності. Останнім часом до «Медіа за свідомий вибір» звернулися ще 15 компаній, що виявили бажання приєднатися до цього руху.

Результатом заходів з медіаграмотності, проведених партнерами МПУ, стало ширше включення медіаграмотності до обов’язкової програми навчання у середніх школах.

«Академія української преси» запровадила шість нових курсів медіаграмотності  у 129 школах по всій Україні; програми курсів було завантажено з сайту АУП, присвяченому медіаграмотності, 13 403 разів. Вперше робочий зошит до шкільного підручника «Я досліджую світ» було затверджено та профінансовано Міністерством освіти та науки як обов’язковий додаток, він використовуватиметься у школах з 2019-2020 навчального року.

Інформаційно-просвітницька кампанія у соціальних мережах

закликала молодих людей піти і проголосувати, і впродовж двох тижнів п’ятеро агітаторів у мережі Instagram охопили аудиторію в 1,5 мільйона людей. Найбільшу кількість індивідуальних переглядів (понад 120 000) зібрало відео співака і телеведучого Володимира Дантеса, зняте ним в авто по дорозі до Харкова, де він був зареєстрований як виборець. У своєму відео він розповідав, що вперше братиме участь у голосуванні, і закликав молодих людей підводитися з диванів і скористатися своїм правом голосу. Кампанію організувала та провела Незалежна асоціація телерадіомовників (НАМ).

Наш Одеський партнер – «Інституту політичної інформації» (ІПІ) – розробив онлайн-тест iVote,

за допомогою якого учасники можуть дізнатися, хто з кандидатів найбільше відповідає їхнім поглядам. В основу тесту було покладено алгоритм, що співвідносив інтереси і позицію користувачів з інформацією, поданою кандидатами у президенти до Центральної виборчої комісії (ЦВК). Завдяки цьому тест виявляв невідповідність між тим, як кандидати формально представляли себе у своїх офіційних заявах, і тим, як вони представляли себе, проводячи агітацію у різних регіонах. Тест викликав резонанс у загальнонаціональному масштабі, оскільки з’ясувалося, що деякі кандидати у президенти оминули у своїх передвиборчих платформах такі важливі питання, як своє реальне ставлення до членства у ЄС та НАТО. У тесті iVote взяли участь близько 105 000 унікальних користувачів.

Map of supported media

Weekly briefer

USAID-Internews “Media Program in Ukraine” compiles a weekly information bulletin in English looking at the country’s media sector news and our partners’ activities. Please, see this week’s compilation, send your email address in and hit subscribe to get our briefer in your inbox.

Past issues

FAQ

  • How can my organization or media outlet cooperate with the Media Program in Ukraine?

    We regularly invite Ukrainian media organizations, media outlets and other players in the media field to submit project proposals to our grants competitions. Please, subscribe to our news and updates.

  • What expenses do we need to show in budget proposal?

    The budget should describe major expense categories that show clear cost-effectiveness. Using our Excel budget template, you should indicate all relative expenses that you believe will help you achieve your project’s goals

  • Do we need to submit proposals in two languages?

    All proposals should be submitted in both, English and Ukrainian. Please, follow our grant proposal writing instructions.

  • Do we need to scan, print and send our project proposals by post?

    No, you don’t need to do this as all our proposals and budgets should be received as Word and Excel documents via email.

  • Can I be added to your mail-list?

    Please, drop us a line to UA-MPU@internews.org to stay informed on our program’s news and cooperation opportunities.