Медійна програма в Україні

2018-2025

Про програму

Проєкт «Медійна програма в Україні», що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID), покликана надати місцевим медіа засоби й можливості для того, щоб розширити доступ громадян до високоякісних новин та інформації. Ця програма, виконавцем якої є міжнародна неурядова організація Internews, працює з 2018 по 2025 рр. та є найбільшим проєктом з розвитку медіа в історії України. Загальна вартість заходів програми становить 75 млн. дол. США; ці ресурси будуть безпосередньо вкладені у розвиток незалежного медійного сектору країни.

Метою Медійної програми в Україні є посилення актуальної для суспільства ролі медіа у демократичних процесах в Україні і розширення доступу громадян до якісної інформації, щоб протидіяти негативному зовнішньому впливу і підтримувати європейську інтеграцію.

За останні роки в Україні розпочалася низка важливих медіареформ у таких сферах, як забезпечення доступу до публічної інформації та прозорості щодо власників медіа, а також становлення суспільного мовника. Медійна програма в Україні надає підтримку українським партнерам у втіленні заходів, що мають сприяти успішній реалізації цих реформ, збільшити обсяги якісного контенту, вдосконалити механізми саморегуляції в медійній спільноті та зрештою підвищити спроможність українських медіа надавати громадянам інформацію, яка зробить їх стійкішими до зловмисного впливу під час російїської агресії та сприятиме втіленню кроків до європейської інтеграції України.

Ми вважаємо, що Україна багато досягла в реалізації низки важливих медіареформ. Ми в Internews надзвичайно задоволені мати можливість разом з нашими партнерами продовжити нашу співпрацю в зміцненні медійного сектору з метою надання громадянам України змістовної та цікавої інформації, якої вони потребують. За фінансового сприяння USAID, ми оптимізуємо заходи з медіапросвіти, сприятимемо впровадженню ключових медіареформ та розбудові професійних стандартів та сталості медійного простору країни
Джилліан МакКормак (Gillian McCormack) Директорка Internews в Україні

Заходи, передбачені в рамках програми:

  • Збільшення і покращення виробництва контенту з життєво важливою інформацією щодо інших ключових подій та фондів кризової діяльності.
  • Підтримка національних та місцевих медіа та журналістів для продовження роботи та висвітлення війни.
  • Підтримка суспільного мовника та його місцевих філій.
  • Взаємодія із сектором технологій.
  • Наголос на заходах на Сході, Півдні та територіях, що постраждали від російської окупації.
  • Збільшення обсягів і поліпшення якості медіаконтенту, що розповідає про поступ реформ.
  • Підтримка наявної солідарності та співпраці між ньюзрумами у всіх частинах країни, обміну наявним професійним досвідом.
  • Підтримка розслідувальної журналістики.
  • Надання журналістам правової допомоги з питань доступу до інформації.
  • Оптимізація заходів у сфері медіаграмотності.
  • Розширення заходів з медіамоніторингу.
  • Зміцнення і розширення партнерств і коаліцій.

До цільових аудиторій програми належать:

  • журналісти
  • медіаменеджери
  • медіа
  • організації, що забезпечують діяльність медіа
  • освітяни
  • громадяни України
  • посадовці, задіяні у втіленні реформ

Територіальне охоплення:

«Медійна програма в Україні» – це загальнонаціональна ініціатива, у рамках якої особлива увага приділяється наданню допомоги медіа східних (Харківська, Донецька, Луганська) та південних (Запорізька, Миколаївська, Одеська, Херсонська) областей України та Криму.

Також є можливості для співпраці та створення коаліцій з такими категоріями потенційних партнерів:

  • спеціалісти IT-сектору
  • соціальні підприємці
  • представники приватного бізнесу
  • творчі спільноти

Grants for Ukrainian organizations:

Програма надає українським організаціям широку підтримку для впровадження таких видів діяльності:
  • Створення змістовного та цікавого контенту для телебачення, радіо, інтернет- і друкованих медіа з першочерговою підтримкою виробників контенту на сході та півдні країни.
  • Висвітлення виборчих процесів, у т.ч. виробництво збалансованого контенту, що сприяє веденню громадської дискусії зі стратегічних питань, просвіта виборців, надання правової допомоги журналістам, які висвітлюють виборчі процеси, проведення навчальних заходів, які допомагають висвітлювати виборчі процеси у такий спосіб, що сприяє зростанню довіри громадськості до них.
  • Проведення моніторингу медіа з метою оцінки якості й об’єктивності висвітлення тих чи інших тем та виявлення прихованих спроб маніпулювати громадською думкою.
  • Здійснення резонансних журналістських розслідувань та підтримка проектів у сфері журналістики даних.
  • Розширення інтеграції курсів з медіаграмотності до загальнонаціональних навчальних програм закладів освіти, у т.ч. у початковій школі; підготовка вчителів і викладачів, особливо на сході та півдні країни, що дозволить ширше використовувати модулі з медіаграмотності у навчальних програмах закладів освіти.
  • Надання допомоги місцевим партнерам з метою започаткування заходів з медіаграмотності на всіх рівнях освіти, передусім у східних і південних регіонах.
  • Підтримка місцевих ініціатив, які створюють механізми ефективного зворотного зв’язку для аудиторій, надаючи їм змогу повідомляти безпосередньо медійним організаціям чи тим, які здійснюють контроль або моніторинг, про неправдиві новини, спроби маніпулювання у медіа чи інші професійні порушення.
Окрім запланованого надання субгрантів, у рамках «Медійної програми» також буде створено пул гнучкого оперативного реагування, який дозволить скористатися тими чи іншими унікальними можливостями чи забезпечити реакцію на несподівані події.

Program results so far

495
кількість незалежних медіа, яким ми надали допомогу
200 млн.
Переглядів телевізійного контенту
99
кількість наших партнерів серед медійних організацій

Проміжні результати:

Зусилля партнерів проклали шлях до нового закону «Про медіа».

      29 грудня 2022 року Президент України Володимир Зеленський підписав Закон “Про медіа”, який набув чинності 31 березня 2023 року. Громадські організації та партнери МПУ Національна асоціація медіа, Центр демократії та верховенства права, Детектор медіа та Iнститут масової інформації протягом багатьох років виступали за новий закон, щоб замінити застаріле законодавство про медіа 1990-х і 2000-х років новим, яке буде придатним для сучасних цілей, і адаптувати українське законодавство відповідно до Директиви ЄС про аудіовізуальні послуги. Це був один із семи критеріїв, які Україна повинна була виконати до кінця 2022 року в рамках свого кандидатства на членство в ЄС. Представники НАМ та ЦЕДЕM були серед експертів, запрошених для участі в законопроекті у складі парламентської робочої групи. ДМ та IMI надали рекомендації щодо внесення змін до першого проєкту, які були включені до другого й фінального проєкту закону. За кілька днів до ухвалення закону, 8 грудня 2022 року, ЦЕДЕM опублікував на своєму сайті заяву, у якій рішуче виступив за ухвалення закону. Заяву високо оцінив голова Комітету ВРУ з питань гуманітарної та інформаційної політики, народний депутат Микита Потураєв, відзначивши її важливість під час парламентських переговорів.

 

У 5 році Медійна програма в Україні надала допомогу 234 незалежним медіакомпаніям.

      Медіа створили контент, що набрав 89,8 мільйонів переглядів. Медійна програма провела навчання для 1370 журналістів, підтримала діяльність 60 неурядових організацій, які надають технічну допомогу медіа, надала 892 юридичні консультації для допомоги незалежним медіа.

Розслідування ZN.ua викрило корупцію, призвело до звільнення заступника міністра оборони, заощадило у бюджеті України до $200 млн і спонукало до впровадження нового закону про прозорість закупівель у сфері оборони.

21 січня 2023 року ZN.ua опублікувало розслідування, у якому виявило завищені витрати на закупівлі в Міноборони продовольства для української армії. Статтю на платформі ZN.ua переглянули понад 238 тис. разів і широко цитували міжнародні медіа. Менш ніж за місяць було звільнено заступника міністра оборони, який відповідав за закупівлі. 21 березня президент Володимир Зеленський підписав підписав закон № 8381, який запроваджує більшу прозорість оборонних закупівель.

 

 

Контент з покращення навичок медіаграмотності та розвінчує дезінформацію охопив 9,278 мільйона українців.

      Протягом 5 року Медійної програми в Україні партнери створювали роз’яснювальний, освітній та розважальний/інформативний контент, орієнтований на аудиторію за кордоном, по всій Україні та в її окремих регіонах. UkraineWorld сягнув 1,8 мільйона громадян, проєкт «По той бік новин» – 3 мільйони, медіа «Східний варіант» – 100 000 українців на Сході, «Велет» – 700 000 переглядів, «Україна молода» – 200 000 переглядів, контент Тернопільського пресклубу – 50 000 читачів у Тернопільській області, The Village – 3,3 мільйон читачів, а онлайн-медіа «Трибун» досяг 128 000 переглядів за свій контент про Рубіжне Луганської області. 

Онлайн-ресурс “По той бік новин”, який спростовує дезінформацію та маніпуляції в медіа, опублікував 65 статей, які набрали мільйон переглядів на сайті та у Facebook.

     Найпопулярнішими темами для розвінчувань у жовтні 2022 року – березні 2023 року були неправдиві історії про війну Росії проти України та гуманітарну допомогу українцям з боку міжнародних організацій.

Високопосадовець Міноборони України подав у відставку після того, як його корупційну діяльність у Криму викрив Центр журналістських розслідувань.

     У лютому 2023 року виконувач обов’язків начальника департамента військово-технічної політики, розвитку озброєння та військової техніки Міноборони Олександр Лієв був змушений піти у відставку після того, як голова Центру протидії корупції Віталій Шабунін і журналістка Яніна Соколова викрили його незаконні дії у публікації та відео. Шабунін і Соколова посилалися на інтерв’ю з головною редакторкою Центру журналістських розслідувань (ЦЖР) Валентиною Самар у січні 2023 року та на розслідування ЦЖР 2011 року. Розслідування викрило причетність Лієва до корупційних оборудок до окупації Криму та його підтримку незаконного референдуму в Криму. Шабунін також зазначив, що Лієв відповідає за закупівлі озброєння у Міноборони. Загалом, матеріали отримали 345 000 переглядів на платформах ЦЖР.

 

TOM14 зібрав докази російських злочинів в Україні для формування доказової бази для правозахисних організацій та правоохоронних органів.

      Журналісти створили сім відеорепортажів, викриваючи відомих колабораціоністів, розвінчуючи російську дезінформацію про війну та документуючи воєнні злочини, скоєні російською армією. Загалом ролики зібрали 4,5 мільйона переглядів на YouTube. ТОМ14 передав зібрані матеріали до Української Гельсінської спілки з прав людини та національних правоохоронних органів для подальшого розслідування порушень прав людини.

Фундація Суспільність сприяла психологічній стійкості українських журналістів.

      З жовтня 2022 року Фундація Суспільність (ФС) реалізує програму «Ментальна підтримка медіа», основною метою якої є забезпечення комплексної психологічної підтримки редакцій та журналістів. Під час програми команда ФС та інші експерти навчили 22 психологів і психотерапевтів специфічним викликам журналістської роботи. ФС обрала національне інформаційне агентство «Укрінформ» для співпраці в якості пілотного. Підготовлені психологи проводитимуть загальний психологічний скринінг, вебінари з основ психічного здоров’я та надаватимуть індивідуальні психологічні консультації для співробітників Укрінформу. З лютого 2023 року ФС провела 17 заходів з психологічної підтримки та охопила близько 380 журналістів та спеціалістів, які документують воєнні злочини.

“Новий відлік” транслювався на YouTube-каналі Суспільного та 24 місцевих філіях.

     На шоу “Новий відлік” запрошувались експерти і політичні представники усіх основних політичних партій у парламенті для обговорення таких гострих тем, як чи слід забороняти проросійським політикам обіймати посади (консенсус був однозначним «так»), вплив імпорту української пшениці на Європейський Союз і як суспільству ставитися до колабораціонізму. Суспільне показало 16 епізодів з березня по червень 2023 року та набрало 14,6 мільйонів переглядів на всіх платформах.

Кримськотатарський телеканал ATR випустив 120 епізодів свого ранкового шоу ZAMAN, яке набрало понад 120 000 переглядів на YouTube.

      Програма виходила кримськотатарською та українською мовами. Кожен десятихвилинний випуск ма п’ять новин, присвячених останнім подіям на материковій Україні та в окупованому Криму і представляв голос кримських татар. Також канал підтримав кампанію Кримськотатарського ресурсного центру з викриття колабораціоністів, закликавши жителів Криму надсилати фотографії фашистської символіки на автомобілях, які бачать в їх населених пунктах.

Тернопільський пресклуб допоміг редакторам та журналістам роздержавлених медіа з 12 областей вдосконалити свої знання з менеджменту, фандрейзингу та онлайн-журналістики.

Тернопільський пресклуб провів два тренінги для редакторів та журналістів реформованих редакцій з 12 областей – Волинської, Дніпропетровської, Житомирської, Закарпатської, Київської, Львівської, Одеської, Полтавської, Сумської, Тернопільської, Харківської та Херсонської. З жовтня 2022 року по березень 2023 року Тернопільський пресклуб надава менторську підтримку п’яти редакціям у розробці їхніх онлайн-платформ. Реформовані редакції місцевих газет створили чотири нові сайти: «Вісті Барвінківщини» (Харківщина), «Перемога» (Сумщина), «Ворскла» (Сумщина) та «Вперед» (Донеччина).

 

Тернопільський пресклуб також підтримував 17 редакцій, переважно з прифронтових, деокупованих та тимчасово окупованих територій. Вони створили якісний контент на теми, актуальні у воєнний час.

Академія української преси випустила 5 нових навчальних посібників, які передбачають впровадження медіаграмотності на уроках громадянської освіти.

У посібниках також є інформація про те, що повинні знати діти та дорослі про наративи російської пропаганди, історію Криму та інформаційну грамотність в умовах інформаційної війни. Міністерство освіти і науки затвердило дві нові програми: «Основи медіаграмотності» для 5 та 6 класів; та «Основи медіаграмотності» для 7 та 8 класів. 189 вчителів та 6100 школярів підвищували свої навички медіаграмотності.

 

 

Weekly briefer

USAID-Internews “Media Program in Ukraine” compiles a weekly information bulletin in English looking at the country’s media sector news and our partners’ activities. Please, see this week’s compilation, send your email address in and hit subscribe to get our briefer in your inbox.

Past issues

FAQ

  • Як моя організація чи медіа може співпрацювати з «Медійною програмою»?

    Ми регулярно запрошуємо офіційно зареєстровані в Україні медійні організації, медіа, неурядові організації, громадські об’єднання та інших гравців на медійному полі до подання своїх проєктних пропозицій на отримання грантів в наших відкритих конкурсах. Слідкуйте за нашими оголошеннями тут та в нашій групі у Facebook.

  • Які витрати ми маємо вказувати в бюджеті проєкту?

    Бюджет має визначити основні категорії витрат, які чітко демонструють ефективність проєкту. Використовуючи форму (яка надається у кожному оголошенні про новий конкурс), вам варто вказати всі відповідні витрати, які, на вашу думку, допоможуть вам досягти цілей проєкту.

  • Якими мовами подаються проєктні заявки?

    Всі заявки мають бути подані двома мовами, англійською та українською. Будь ласка, уважно ознайомтеся з вимогами та інструкціями щодо написання заявок. Більше порад щодо написання вдалих заявок на грант знайдете в цій статті, до написання якої долучилися й ми: https://medialab.online/news/vyboroty-grant/

  • Чи потрібно роздруковувати та надсилати наші заявки поштою?

    Ні, не потрібно. Ми приймаємо завки лише електронною поштою (додатки у Word та Excel).

  • Чи є можливість отримувати розсилку новин?

    Для того, щоб отримувати новини щодо наших нових конкурсів – буда ласка, напишіть нам з таким проханням – наша адреса: [email protected]