Медійна програма в Україні

2018-2023

Про програму

Нова «Медійна програма», що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID), покликана надати місцевим медіа засоби й можливості для того, щоб розширити доступ громадян до високоякісних новин та інформації. Ця програма, виконавцем якої є МГО Internews, працюватиме з 2018 до 2023 рр. та є найбільшим проєктом з розвитку медіа в історії України. Загальна вартість заходів програми становить 35 млн. дол. США; ці ресурси будуть безпосередньо вкладені у розвиток незалежного медійного сектору країни.

За останні чотири роки в Україні розпочалася низка важливих медіареформ у таких сферах, як забезпечення доступу до публічної інформації та прозорості щодо власників медіа, а також становлення суспільного мовника. Нова «Медійна програма» надає підтримку українським партнерам у втіленні заходів, що мають сприяти успішній реалізації цих реформ, збільшити обсяги якісного контенту, вдосконалити механізми саморегуляції в медійній спільноті та зрештою підвищити спроможність українських медіа надавати громадянам інформацію, яка зробить їх стійкішими до зловмисного впливу та сприятиме втіленню кроків до європейської інтеграції України.

Ми вважаємо, що Україна багато досягла в реалізації низки важливих медіареформ. Ми в Internews надзвичайно задоволені мати можливість разом з нашими партнерами продовжити нашу співпрацю в зміцненні медійного сектору з метою надання громадянам України змістовної та цікавої інформації, якої вони потребують. За фінансового сприяння USAID, ми оптимізуємо заходи з медіапросвіти, сприятимемо впровадженню ключових медіареформ та розбудові професійних стандартів та сталості медійного простору країни
Джилліан МакКормак (Gillian McCormack) Директорка Internews в Україні

Заходи, передбачені в рамках програми:

  • Підтримка суспільного мовника та його місцевих філій.
  • Збільшення обсягів і поліпшення якості медіа-контенту, що розповідає про поступ реформ.
  • Покращення висвітлення виборчих процесів.
  • Зміцнення професійного розвитку журналістів та міжрегіональних зв’язків.
  • Підтримка розслідувальної журналістики.
  • Надання журналістам правової допомоги з питань доступу до інформації.
  • Оптимізація заходів у сфері медіаграмотності.
  • Розширення заходів з медіамоніторингу.
  • Зміцнення і розширення партнерств і коаліцій.

До цільових аудиторій програми належать:

  • журналісти
  • медіаменеджери
  • медіа
  • організації, що забезпечують діяльність медіа
  • освітяни
  • громадяни України
  • посадовці, задіяні у втіленні реформ

Територіальне охоплення:

«Медійна програма в Україні» – це загальнонаціональна ініціатива, у рамках якої особлива увага приділятиметься наданню допомоги медіа східних (Донецька, Луганська) та південних (Миколаївська, Одеська, Херсонська, Запорізька) областей України.

Також є можливості для співпраці та створення коаліцій з такими категоріями потенційних партнерів:

  • спеціалісти IT-сектору
  • соціальні підприємці
  • представники приватного бізнесу
  • творчі спільноти

Гранти українським організаціям:

Програма надає українським організаціям широку підтримку для впровадження таких видів діяльності:
  • Створення змістовного та цікавого контенту для телебачення, радіо, інтернет- і друкованих медіа з першочерговою підтримкою виробників контенту на сході та півдні країни.
  • Висвітлення виборчих процесів, у т.ч. виробництво збалансованого контенту, що сприяє веденню громадської дискусії зі стратегічних питань, просвіта виборців, надання правової допомоги журналістам, які висвітлюють виборчі процеси, проведення навчальних заходів, які допомагають висвітлювати виборчі процеси у такий спосіб, що сприяє зростанню довіри громадськості до них.
  • Проведення моніторингу медіа з метою оцінки якості й об’єктивності висвітлення тих чи інших тем та виявлення прихованих спроб маніпулювати громадською думкою.
  • Здійснення резонансних журналістських розслідувань та підтримка проектів у сфері журналістики даних.
  • Розширення інтеграції курсів з медіаграмотності до загальнонаціональних навчальних програм закладів освіти, у т.ч. у початковій школі; підготовка вчителів і викладачів, особливо на сході та півдні країни, що дозволить ширше використовувати модулі з медіаграмотності у навчальних програмах закладів освіти.
  • Надання допомоги місцевим партнерам з метою започаткування заходів з медіаграмотності на всіх рівнях освіти, передусім у східних і південних регіонах.
  • Підтримка місцевих ініціатив, які створюють механізми ефективного зворотного зв’язку для аудиторій, надаючи їм змогу повідомляти безпосередньо медійним організаціям чи тим, які здійснюють контроль або моніторинг, про неправдиві новини, спроби маніпулювання у медіа чи інші професійні порушення.
Окрім запланованого надання субгрантів, у рамках «Медійної програми» також буде створено пул гнучкого оперативного реагування, який дозволить скористатися тими чи іншими унікальними можливостями чи забезпечити реакцію на несподівані події.

Результати "МПУ"

79
кількість незалежних медійних організацій, яким ми надали допомогу
Більше 74,5 млн.
аудиторія, яку ми охопили телевізійним контентом
19
кількість наших ключових партнерів серед медійних організацій

Проміжні результати:

Національний суспільний мовник України збільшив свою аудиторію на 30%, за дванадцять місяців його подивилось 40 мільйонів глядачів.

Національний суспільний мовник України – UA: Суспільне мовлення – підтримував високу якість свого щотижневого політичного ток-шоу “Зворотній відлік”, збільшивши його аудиторію на 50% за останні дванадцять місяців та охопивши 40 мільйонів переглядів. Він також був оцінений українськими watchdogs як найбільш збалансоване і неупереджене політичне ефірне ток-шоу. «Зворотній відлік» став стартовою площадкою для молодих новообраних народних депутатів та держслужбовців, які дискутували про найважливіші політичні, економічні та соціальні проблеми з незалежними ведучими та експертами. Ток-шоу давало глядачам реалістичну картину (позитивні та негативні кроки) реформування в Україні.

 

Висвітлення LIGA.net питань децентралізації мало шестимільйонне охоплення в Інтернеті та покращило комунікацію і обізнаність про об’єднані громади в Україні.

Контент, вироблений LIGA.net, про децентралізацію в Україні досягнув шести мільйонів переглядів в Інтернеті протягом липня 2019 р. – березня 2020 р. Голова Весельської об’єднаної громади Петро Кияшко зазначив, що завдяки широкому висвітленню діяльності їх громади на платформах LIGA.net утворилася нова модель спілкування між громадами регіону та громадами у західних, східних та південних областях України. Після публікацій LIGA.net органи влади Вознесенської громади організували тур для місцевих журналістів, щоб покращити обізнаність щодо можливостей туризму та відпочинку у їхньому регіоні.

Серія вебінарів від Інтерньюз-Україна про роботу редакцій під час кризи охопила 70 000 користувачів.

ГО «Інтерньюз-Україна» створила освітню програму для місцевих ЗМІ щодо трансформації журналістської діяльності в складних умовах, створених Covid-19 та карантином. Програма складалася з восьми відеокурсів, присвяченим таким проблемам: перелаштування редакцій, підказки щодо віддаленої роботи для ЗМІ та збору коштів. Вебінари в прямому ефірі залучили 289 учасників за допомогою Zoom та 7000 переглядів у Facebook. Інтерньюз-Україна зробила шість публічних відео-уроків, два відео-курси для зареєстрованих учасників та 24 короткі відео для соціальних мереж, які охопили 70 000 користувачів.

“Контент Фонд” та “Лабораторія форматів” НAM допомогли 78 регіональним мовникам підтримати регулярне мовлення під час пандемії Covid-19 та покращили кваліфікацію 35 регіональних медіафахівців з 12 міст України.

Понад 78 регіональних мовників тепер мають безкоштовний доступ до 2050 високоякісних матеріалів завдяки безкоштовному доступу до Контент Фонд Національної асоціації медіа – найбільшої платформи обміну контентом в Україні. Платформа пропонує високоякісний контент, розроблений «Лабораторією форматів”, іншими партнерськими платформами та українськими ЗМІ.

 

Партнер Internews TEXTY.ORG.ua переміг у міжнародному конкурсі з журналістики даних.

На початку 2020 року TEXTY.ORG.ua виграв Премія Sigma 2019 за допомогою програми Фейкогриз (за підтримки Медійної програми в Україні USAID). Нагорода була у номінації “Найкращий новинний додаток”. Серед інших засобів масової інформації, що конкурували в цій категорії, були “Pudding” і “Washington Post“. Фейкогриз від TEXTY (додаток для браузерів Google Chrome і Mozilla Firefox) автоматично сигналізує користувачам про маніпулятивний вміст банером і може використовуватися для збору сповіщень від громадськості про дезінформацію в Інтернеті.

Сатиричне ток-шоу Ньюспалм від “Детектор Медіа” увійшло до списку 20-ти найпопулярніших україномовних блогів YouTube на політичні теми.

Сатиричне ток-шоу Ньюспалм ГО “Детектор медіа”, орієнтоване на розвінчання дезінформації та викриття непрофесійних медіа-практик, наприкінці березня увійшла до переліку 20-ти найпопулярніших україномовних блогів YouTube на політичні теми (за даними Вікіпедії). Після початку пандемії Covid-19 Детектор медіа зробила це шоу доступним для безкоштовного використання в Фонді Контенту Національної асоціації медіа (платформа безкоштовного контенту для регіональних ЗМІ). Шість регіональних телевізійних каналів почали транслювати Ньюспалм, серед них Poltavske.tv, Vita-TV (Вінниця), ТРК “Незалежність” (Калуш, Івано-Франківська область), “Ужінформ” (Ужгород), “Кам’янець-Подільська ТРК” (Кам’янець-Подільський), ТРК “Ритм” “(Рівне). Протягом 2-го року проєкту Медійної програми Detector Media випустила 41 серію News Palm, яка зібрала понад 1 700 000 переглядів в Інтернеті.

Академія української преси (АУП) стала найбільшою комунікаційною платформою для вчителів медіаграмотності.

До кінця 2020 фінансового року 12 підручників з медіаосвіти, розроблених АУП для 5-11 класів за підтримки Медійної програми в Україні протягом 2 років проєкту, були включені до переліку освітніх продуктів, рекомендованих до використання в середніх школах Міністерством освіти і науки України у 2020-2021 навчальному році. Інтернет-портал АУП Медіаосвіта і медіаграмотність є одним з найбільших Інтернет-ресурсів методичних та навчальних матеріалів в Україні. Його відвідали 581 198 користувачів у 2020 фінансовому році (жовтень 2019 – вересень 2020). 30 400 серед цих користувачів були постійними відвідувачами порталу.

ЦЕДЕМ підтримував та адвокатував ратифікацію Конвенції Тромсо.

Центр демократії та верховенства права вивів питання про доступ до публічної інформації на рівень міждержавної юрисдикції, виступаючи за законопроект про ратифікацію Конвенції Ради Європи про доступ до офіційних документів для затвердження парламентом. 5 березня 2020 року Комітет ВРУ з питань інтеграції України з Європейським Союзом рекомендував Парламенту України прийняти законопроект про ратифікацію Конвенції Ради Європи про доступ до офіційних документів (законопроєкт №0032), який забезпечить набрання чинності Конвенція Євросоюзу, відомої як Конвенція Тромсо. 19 серпня 2020 року Україна завершила процес ратифікації Конвенції, завдяки чому Конвенція набере чинності для всіх підписантів.

У результаті серії тренінгів Тернопільського прес-клубу 112 редакторів та працівників 96 роздержавлених газет з 12 областей України підвищили свою професійну майстерність.

Фахівці регіональних медіа (82 жінки та 30 чоловіків) вдосконалили свої знання та навички у наступних сферах: управління ефективними рекламними відділами, максимізація продажів та юридична специфіка інтернет-журналістики шляхом серії тренінгів, організованих Тернопільським прес-клубом. Опитування, проведене після тренінгів, показало, що 85% газет почали експериментувати з власною рекламою, 90% покращили спілкування з рекламодавцями, 66% запровадили активні програми продажів, а 33% найняли рекламних менеджерів. Реформовані редакції продемонстрували більший інтерес до створення Інтернет-версій своїх газет як платформи для нових можливостей у рекламній діяльності, залучення нової аудиторії та просування мультимедійного контенту серед потенційних передплатників.

 

Експерти Інституту масової інформації (IMI) у звіті про моніторинг медіа за серпень 2020 року констатували, що 40% національних інтернет-ЗМІ, які вони проаналізували, демонструють прозорість щодо своїх власників, управлінських команд та контактної інформації редакцій.

Це означало збільшення прозорості на 12% порівняно з аналогічним періодом 2019 року. Медіа які публікували всю відповідну інформацію у трьох категоріях, вважалися прозорими. До цієї групи входили Liga.net, Дзеркало тижня, NV.ua, Комсомольская правда в Украине, Страна.ua, Сегодня.ua, Укрінформ, Обозреватель та Уніан.

ЦЕДЕМ налагодив партнерство з Facebook, державними органами та громадськими організаціями (у тому числі з ІТ-сектору) для захисту свободи слова в Інтернеті та забезпечення громадського нагляду за зусиллями щодо запровадження регулювання Інтернету в Україні.

Ключовим досягненням за останні півроку стала розробка та презентація «Рекомендації щодо запобігання мови ворожнечі в українському сегменті Facebook та встановлення принципів свободи слова в Інтернеті». Ці рекомендації експертів з чутливих питань (мова ворожнечі, авторські права тощо) з’явились у відповідь на обмеження та блокування Facebook деяких користувачів за нібито погану поведінку. Рекомендації були передані менеджеру з комунікацій Facebook в України та обговорені з традиційними та нетрадиційними медіагравцями та експертами під час низки офлайн-подій у Києві. Це – засідання робочої групи Парламентського комітету з питань гуманітарної політики з розробки закону «Про засоби масової інформації», публічна дискусія про блокування у соціальних мережах (7 листопада), форум під назвою «“Ключові виклики свободи слова в Інтернеті: український та світовий контекст” (13 грудня) та прес-конференція (30 січня), де була представлена ​​нова онлайн-гра “Вижити в Інтернеті – місія (не) можлива”, та рекомендації. Загалом було залучено 110 експертів (з них 65% – жінки).

 

 

Медіа та організації, які підтримала МПУ

Щотижневий брифер

USAID-Internews “Media Program in Ukraine” compiles a weekly information bulletin in English looking at the country’s media sector news and our partners’ activities. Please, see this week’s compilation, send your email address in and hit subscribe to get our briefer in your inbox.

Минулі випуски

FAQ

  • Як моя організація чи медіа може співпрацювати з «Медійною програмою»?

    Ми регулярно запрошуємо офіційно зареєстровані в Україні медійні організації, медіа, неурядові організації, громадські об’єднання та інших гравців на медійному полі до подання своїх проєктних пропозицій на отримання грантів в наших відкритих конкурсах. Слідкуйте за нашими оголошеннями тут та в нашій групі у Facebook.

  • Які витрати ми маємо вказувати в бюджеті проєкту?

    Бюджет має визначити основні категорії витрат, які чітко демонструють ефективність проєкту. Використовуючи форму (яка надається у кожному оголошенні про новий конкурс), вам варто вказати всі відповідні витрати, які, на вашу думку, допоможуть вам досягти цілей проєкту.

  • Якими мовами подаються проєктні заявки?

    Всі заявки мають бути подані двома мовами, англійською та українською. Будь ласка, уважно ознайомтеся з вимогами та інструкціями щодо написання заявок. Більше порад щодо написання вдалих заявок на грант знайдете в цій статті, до написання якої долучилися й ми: https://medialab.online/news/vyboroty-grant/

  • Чи потрібно роздруковувати та надсилати наші заявки поштою?

    Ні, не потрібно. Ми приймаємо завки лише електронною поштою (додатки у Word та Excel).

  • Чи є можливість отримувати розсилку новин?

    Для того, щоб отримувати новини щодо наших нових конкурсів – буда ласка, напишіть нам з таким проханням – наша адреса: UA-MPU@internews.org