Назад до новин

Батоги й пряники майбутнього закону про медіа

13 листопада голова Комітету Верховної Ради з питань гуманітарної та інформаційної політики Олександр Ткаченко та заступник голови Микита Потураєв публічно презентували концепцію майбутнього закону про медіа, над яким наразі працює робоча група при комітеті. «Детектор медіа» проаналізував основні питання до дискусії.

Концепція законопроєкту виглядає сучасно: зокрема, пропонується встановити актуальні критерії належності суб’єктів регулювання до юрисдикції України, покращити прозорість власності, захищати дітей, визначити правила роботи медіа під час війни, запровадити співрегулювання, а до кола суб’єктів законопроєкту включити не тільки звичні телеканали, радіостанції та провайдерів, але й пресу, інтернет-ЗМІ, соціальні мережі та ОТТ-сервіси. Проте багато конкретних пропозицій цієї концепції були представлені з позначкою «Питання до дискусії» і зараз ви зрозумієте, чому.

ОТТ-платформам пропонують щороку проходити процедуру реєстрації в Україні, щороку звітувати про структуру власності та дотримуватись усіх вимог українського законодавства щодо контенту (серед таких вимог — заборона поширювати порнографію, мову ворожнечі, фільми, заборонені законом «Про кінематографію», та ціла низка інших заборон). Під питанням — вимоги щодо квот на національний продукт та мову (до речі, ці самі вимоги також під питанням для іноземних телеканалів).

Соціальним мережам та ютубу пропонують реєструватися, мати механізми захисту дітей та реагувати на скарги.

Також концепція законопроєкту містить цілий розділ, присвячений боротьбі з дезінформацією. Журналістам пробують запропонувати батіг і пряник.

Батіг — це введення кримінальної відповідальності за маніпуляції, пряник — посилення фізичного та економічного захисту журналістів. Зокрема, мова про те, щоби зобов’язати ЗМІ страхувати життя і здоров’я своїх журналістів, а в разі звільнення внаслідок тиску або втручання в журналістську діяльність гарантувати таким постраждалим право на виплату допомоги по безробіттю або працевлаштування в суспільні медіа. Стосовно гарантій постає два запитання:

1) хто муситиме страхувати фрилансерів та ФОПів (тільки, будь ласочка, не забороняйте ФОПів);

2) і скільки звільнених винесе на собі такий Болівар як НСТУ. Йому ще продакшен-індустрію рятувати, спрямовуючи 50 % свого бюджету на виробництво контенту, про що зараз також готується окремий законопроєкт.

Читайте повний текст статті тут.