Back to news

Майже 50% українців вірять у дезінформацію про вакцину як небезпечнішу за Covid-19, – нове опитування USAID-Internews

м. КИЇВ, УКРАЇНА (17 листопада 2021 р.) — Цьогорічне опитування USAIDInternews «Ставлення населення до медіа та споживання різних типів медіа» виявило, що більшість українців зустрічали дезінформацію, і від третини до 50% були схильні вірити у фальшиві наративи.

Разом із медійними організаціями та партнерами з медіаграмотності, такими як Інститут масової інформації, Детектор медіа, Інтерньюз-Україна, Академія української преси, Інститут демократії імені Пилипа Орлика, інтернет-виданнями «Тексти» та «БезБрехні», організація Internews підготувала короткий тест, щоб визначити, як практично респонденти можуть розрізнити якісні новини від дезінформації.

Результати тесту показали значне збільшення кількості громадян, які правильно визначили, яка інформація є правдивою, а яка ні у кожній з трьох поданих новин (11% було у 2020 році; 24% у 2021 році). Лише 6% респондентів не дали жодної правильної відповіді, значно кращі показники порівняно з попередніми роками.

Однак результати дослідження виявилися не такими позитивними, коли респондентів запитали про поширення дезінформації. Більшість українців стикалися з цими історіями, і, що ще більш тривожно, значна частина повірила в них. Це викликає особливе занепокоєння, коли йдеться про дезінформацію про вакцину від Covid-19: 68% опитаних чули історію про те, що вакцина є небезпечнішою за сам коронавірус, а 49% сказали, що вважають це правдою.

«Хоча у нас є певні підстави для оптимізму, оскільки українці демонструють покращення навичок медіаграмотності порівняно з попередніми роками, попереду ще багато роботи. Більше людей, ніж будь-коли, у першу чергу, покладаються на соціальні мережі для отримання новин і, як наслідок, стикаються з неправдивими та зловмисними наративами, які ставлять їх життя під загрозу. Зараз найважливіше забезпечити громадянам доступ до достовірної інформації та сприяти активному розвитку їх особистої стійкості до дезінформації», – заявила під час презентації директорка Internews в Україні Джилліан МакКормак.

Цьогоріч опитування USAID-Internews щодо споживання медіа виявило подальші проблеми з телебаченням як джерелом новин та інформації. Лише 46% респондентів сказали, що дивляться телебачення, щоб отримувати новини, порівняно з 85% у 2015 році. Довіра впала до найнижчого рівня з початку опитування, і лише 40% респондентів сказали, що довіряють телевізійним новинам.

Під час особистих інтерв’ю дослідники виявили, що 63% респондентів використовували соціальні мережі для отримання новин, що лише на 1% більше, ніж торік. Facebook залишається найпопулярнішим соціальним медіа серед українців, а Telegram продовжує залишатися популярним майже для всіх вікових груп (крім 50+), що на 2% більше, ніж минулого року.

Хоча довіра є найвищою до онлайн-медіа, відсоток довіри знизився з 48% у 2020 році до 44% у 2021 році. При цьому учасники фокус-груп сказали, що іноді вважають їх ненадійними та упередженими. Більшість інших видів медіа залишилася на тому ж низькому рівні довіри, лише радіо та друковані медіа трохи відновилися. Національне радіо отримало на 3% більше довіри (24% у 2021 порівняно із 21% у 2020 році); регіональне радіо – на 3% більше (25% у 2021 порівняно із 22% у 2020 році). Національні друковані медіа отримали 22% (19% було у 2020 році), а регіональні друковані медіа додали 1% (23% у 2021 порівняно із 22% у 2020 році).

Що стосується інформування громадян про поточні реформи, то уряду та медіа необхідно докласти більше зусиль. Близько 45% респондентів сказали, що відчувають недостатню поінформованість про реформи, котрі відбуваються у сферах освіти, пенсійного забезпечення, охорони здоров’я, енергетики, землі та децентралізації.

Переважна більшість опитаних українців висловилися за рівні права: 84% респондентів сказали, що жінки та чоловіки мають бути однаково представлені в медіа, а 82% заявили, що медіа мають задовольняти інтереси різних груп суспільства.

Нарешті, важлива новина для медіа, котрі починають використовувати клубну та передплатну модель самозарадності, — 20% українців готові платити за доступ до своїх улюблених онлайн-медіа.

КІНЕЦЬ/

Завантажте повну презентацію тут: Опитування ставлення населення до медіа та споживання різних типів медіа 2021

Дослідження «Ставлення населення до медіа та споживання різних типів медіа у 2021 році» було виконано соціологічною компанією InMind на замовлення міжнародної неприбуткової організації Internews, що реалізує «Медійну програму в Україні» за фінансової підтримки Агентства США з міжнародного розвитку (USAID). Основна мета дослідження — вивчити звички українців, що стосуються споживання медіа, а також їхню довіру до медіа, оцінити рівень медіаграмотності та обізнаність населення щодо впровадження реформ в Україні. У липні-серпні цього року представники InMind опитали 4000 респондентів у 12 областях України. Похибка вибірки не перевищує 2,5%.

Контакти для запитів: за додатковою інформацією звертайтесь, будь ласка, до Тетяни Степикіної за телефоном +38 067 341 42 46 або е-мейлом tstepykina@internews.org

###

Про Internews в Україні

Internews — міжнародна неприбуткова організація, що займається розвитком незалежних медіа. Адміністративні центри знаходяться у Каліфорнії, Вашингтоні та Лондоні. Наша місія полягає в зміцненні місцевих медіа по всьому світу для того, щоб люди отримували потрібні їм новини та інформацію, мали засоби для вільного спілкування та можливості бути почутими. 

Починаючи з 1993 року, консультанти Internews працюють безпосередньо з журналістами, представниками влади та активістами громадянського суспільства задля підвищення якості та дієвості успішних та незалежних медіа в Україні. Internews допомагає українським медійним організаціям розвивати їхні лідерські якості та професійну майстерність, надаючи технічну допомогу завдяки фінансовій підтримці міжнародних донорських організацій. Наразі ми реалізуємо «Медійну програму в Україні» — найбільший проєкт в історії України, що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) в медійному секторі.

Слідкуйте за нами на Facebook: www.facebook.com/media.internews

 

Опитування було здійснене за фінансової підтримки Агентства США з міжнародного розвитку (USAID). Зміст дослідження є виключно відповідальністю Internews і не обов’язково відображає погляди USAID чи Уряду США. 

Photo: Ivan Diaz on Unsplash