Назад до новин

Медіа мають протидіяти дезінформації під час виборів: провідні медійники закликають до спільних дій

4 грудня 2018 р. у Києві відбулася медіа-дискусія #Informed_public: Свідомий вибір = відповідальність медіа. Як медіа можуть допомогти проведенню чесних виборів в Україні? Яка роль регіональних ЗМІ у демократичному виборчому процесі? Як під час воєнного стану критикувати владу та не потрапити в наративи російської пропаганди? 

Відповіді на ці складні питання шукали провідні представники медіа та громадського сектору України – дискусія зібрала близько 100 учасників.

Захід організувала МГО Internews у зв’язку зі стартом нової «Медійної програми», яка триватиме з 2018 по 2023 рр. Це найбільший проект з розвитку медіа в історії України, який фінансується USAID.

Модератор дискусії Тарас Петрів, президент “Фундації Суспільність”, зауважив, що вже не пам’ятає, щоб на подібних заходах були зайняті навіть місця для стояння. Це добрий знак, адже сьогодні як ніколи медіа-спільнота потребує єдності.

Тотальна зневіра суспільства – одна з небезпек майбутніх виборів. Це мають враховувати ЗМІ у своїй роботі. На цьому наголосила Ірина Бекешкіна, директорка Фонду «Демократичні ініціативи», презентуючи останні дані соціологічних досліджень. За останній рік довіра українців впала буквально до всього: навіть до армії, церкви, волонтерів та медіа.

Ще одна небезпека виборчої кампанії полягає у поширенні дезінформації та використанні медіа для цих цілей. Про це у своєму виступі згадала Сюзан Фріц, директорка USAID в Україні: «Технології змінили наше життя до невпізнаваності. Хто б міг подумати ще 10 років тому, що маленький пристрій, який можна тримати в руці, надаватиме нам більшу частину щоденної інформації. Сьогодні у нас є можливість отримувати новини з різних джерел майже про будь-що. Але, разом з тим, технології створили хаотичний медіа-всесвіт, де факт і вимисел змішуються, часто – без видимої різниці». 

«Фейки, популізм, соцмережі негативно впливають на медіа-ринок, але вони показали нам, як багато важить слово. Сьогодні журналістська спільнота має об’єднуватися навколо цінностей, аби зберегти справжню професійну журналістику», – переконана Оксана Романюк, директорка Інституту масової інформації.

Томаш Фіала, виконавчий директор Dragon Capital та власник журналу “Новое Время”, констатував, що сьогодні в Україні складно створювати медіа без додаткового фінансування з інших галузей. Це створює нездорову ситуацію на ринку.

Особливо складно у нинішніх економічних умовах виживати регіональним ЗМІ. Проте їхня роль у майбутньому виборчому процесі є визначальною. На цьому акцентувала увагу Наталія Лигачова, голова ГО «Детектор медіа». А також додала, що «Медійна програма» Internews стане доброю підтримкою для локальних медіа у цій ситуації.

Більшість панелістів підтвердили необхідність встановлювати так звані «червоні лінії» всередині медіа-середовища. Мова йде про експертів, до яких не потрібно звертатись за будь-яких обставин, та інтернет-ресурси, на які не можна посилатись. Зокрема Юлія Мостова, головна редакторка «Дзеркала тижня», підкреслила: «Беручи коментарі у політологів та експертів, журналістам потрібно додавати ‘приписку’ про цю особу. Особливо це стосується телебачення, де у студіях працівники політичних штабів виступають у ролі ‘незалежних’ експертів».

Відповідальність, репутація, професійність – саме на цих трьох китах, на думку Тетяни Лєбєдєвої, голови Наглядової ради НСТУ, має спиратися сучасна українська журналістика.

Також в Україні існує потреба в позитивних історіях на медіа-ресурсах. Так Андрій Кулаков, директор програм ГО «Інтерньюз-Україна», відмітив: «Західні дипломати говорять: нам іноді складно формувати імідж України та залучати інвестиції, коли ви самі постійно поширюєте суцільну зраду та зневіру. Але ж на локальному рівні в Україні є багато перемог, давайте більше про них розповідати».

«Від імені Internews хочу заявити, що ми повністю на стороні України у ці непрості часи. Ми пишаємося тим, що наступні п’ять років працюватимемо разом над зміцненням незалежних медіа в Україні», – зазначила Марджорі Роуз, віце-президент Internews (Вашингтон, США), на відкритті заходу.

Запис прямої трансляції медіа-дискусії є в YouTube. Окрім цього, найцікавіші тези з обговорень можна знайти на нашій сторінці в мережі Facebook за хештегом #Informed_public.