Назад до новин

Медіапартнер USAID на Сході запровадив гендерно чутливу політику, збільшив жіночу аудиторію та успішно адвокатував за збільшення представниць у Мінській тристоронній контактній групі

Онлайн-медіа ОстроВ вже понад 20 років є надійним джерелом інформації на суспільно-політичні теми для жителів Донбасу. У 2014 році його редакція та журналісти були змушені переміститися до Києва через збройну агресію Росії на Сході України. Незважаючи на війну та переміщення, команді медіа вдалося зберегти свою лояльну аудиторію – у тому числі на непідконтрольних уряду територіях Донецької та Луганської областей – завдяки доступу до високоякісних новин. За даними команди ОстроВ, 64% місячної аудиторії з 765 000 читачів були чоловіки і був дисбаланс чоловіків-експертів, які коментували публікації медіа.

За підтримки USAID у червні 2020 року команда «ОстроВа» розпочала дев’ятимісячний проєкт з підвищення обізнаності громадян Донецької та Луганської областей щодо гендерно чутливих питань через створення якісного контенту. Під час проєкту журналісти опублікували коментарі 165 експерток до соціальних, економічних та політичних новин. Дев’ять мультимедійних публікацій викривали гендерні стереотипи у вихованні дітей, про жінок у збройних силах та на війні, гендерне та домашнє насильство, домашній сексизм та сексизм у медіа і рекламі, зібравши загалом 48 000 переглядів.

 Марія Золкіна, політологиня «Фонду демократичних ініціатив імені Ілька Кучеріва», дає інтерв’ю для «ОстроВа». Джерело: онлайн-медіа «ОстроВ».

«ОстроВ» розповів 192 історії про жінок, які досягли успіху в таких сферах, як бізнес, політика, державне управління, медицина та освіта. Ці відео- та текстові матеріали 150 разів передруковувалися іншими регіональними та місцевими медіа. «ОстроВ» проводив опитування на різні гендерні теми у своєму Facebook, щоб дізнатися про думки різних аудиторій та сприяти громадській дискусії щодо гендерної рівності, а також політичній та економічній участі жінок. Опитування охопило 67 000 осіб і викликало 325 коментарів і 1774 реакції.

Журналісти «ОстроВа» зробили дев’ять відеоінтерв’ю на актуальні суспільно-політичні теми з експертками з Донбасу, серед яких художниця, вчена, журналістка, військова, соціологиня, громадська активістка. Професіоналок, які працюють у державному та приватному секторах або у місцевих громадах, запросили до студії, щоб розповісти історії розширення прав і можливостей жінок. Особи, які походять з Донбасу або живуть на Донбасі, поділилися своїми історіями досягнень у сферах, де переважають чоловіки. Ці – історії про успішних жінок у сферах, які сприймаються як «чоловічі», таких як збройні сили, IT та поліція, а також успішних чоловіків у ролях, які традиційно вважалися жіночими, таких як доглядальниці, няні, медсестри та акушерки.

Інтерв’ю були опубліковані на сайті медіа та на каналі у YouTube, зібравши 92 550 переглядів. Загалом статті, новини та інтерв’ю «ОстроВа» охопили понад 16,5 мільйонів людей.

Редакція прийняла політику гендерної чутливості, яка стала ключовою у створенні гендерно-чутливого контенту. Після проєкту журналісти заявили, що налаштовані запобігти поширенню сексистського контенту (88%), продовжувати підтримувати гендерний баланс, шукаючи коментарі експертів (63%), і продовжуватимуть публікувати історії успіху жінок та їхній внесок у суспільство (63%). Команда «OстроВа» пройшла інтерв’ю про вплив проєкту на її роботу. Владислав Булатчик, парламентський кореспондент: «Робота у проєкті дозволила по-іншому поглянути на гендерні питання в Україні, у чому саме проявляється нерівність. З одного боку, я зрозумів, наскільки багато ще потрібно зробити у нашій країні щодо створення реально рівних умов для чоловіків та жінок, а, з іншого, побачив, як багато людей розуміються на цій темі і готові просувати ідеї гендерної рівності».

Аліна Кондратеня розповіла, що продовжує наповнювати стрічку новин Донецької області репортажами про проєкти та ініціативи, які підтримують жінок, а також пише новини про домашнє насильство. «Домашнє насильство – на ньому особливий фокус, оскільки це вкрай негативне явище в нашому суспільстві», – додала вона.

За словами Ярослава Колгушева, нічного редактора стрічки новин: «Колись мене дивувало, що порівняно нещодавно хлопчики та дівчатка навчалися окремо, а сьогодні мене дивує, чому тільки зараз чоловіку надали право на відпустку по догляду за дитиною… Тему гендерної нерівності не можна «відпускати», так само як расизму чи іншою дискримінації».

Редакція вважає, що досвід «ОстроВа» спонукав колег з інших медіа Сходу змінити підходи до теми гендерного балансу. Поміж них, в онлайн-медіа Kramatorsk.Post підтвердили, що наслідували приклад «ОстроВа» у прийнятті гендерної політики для своєї редакції і зараз готують матеріали на гендерні теми.

Увага до жінок та гендерних питань позитивно вплинула на аудиторію сайту. За дев’ять місяців проєкту OstroV збільшив жіночу аудиторію з 36% до майже 53% до вересня 2021 року. За цей час частота використання фемінітивів зросла втричі. Завдяки проєкту індекс гендерної чутливості збільшився вдвічі з 16% у квітні 2020 року (до запуску проєкту) до 29% у вересні 2021 року.

Робота з гендерної рівності мала ще більші наслідки для представництва жінок. Головного редактора «ОстроВа» Сергія Гармаша запросили до Мінської тристоронньої контактної групи (ТКГ) у якості радника делегації-представника ОРДЛО України. Гармаш виступив з ініціативою долучити до Мінської ТКГ жінок – представниць ОРДЛО в рамках розгляду гуманітарних питань.

Ініціативу підтримав уряд, і в результаті до робочої групи увійшли адвокатка Тетяна Іванова та співзасновниця ГО «Восток SOS» Юлія Красильникова.

 

На фото: Марія Берлінська, ветеранка АТО, очільниця волонтерської організації «Центр забезпечення аеророзвідки» в інтерв’ю для «ОстроВа»