Назад до новин

Українці ставляться до ЗМІ критичніше, але й довіра до телеканалів та інтернет-ЗМІ знизилась – наше нове дослідження

“Ставлення населення до ЗМІ у 2017 р.”: Українці ставляться до ЗМІ критичніше, вимагають від журналістів матеріалів вищої якості та достовірності

5 вересня 2017 р. – Більш ніж половина українських читачів і глядачів знають, що у ЗМІ з’являються «оплачені матеріали» (розмовне – «джинса»), але їм все легше вдається розпізнавати такі матеріали. Це стало відомо завдяки опитуванню під назвою «Ставлення населення до ЗМІ та споживання різних типів ЗМІ у 2017 р.», яке було оприлюднено сьогодні. Як з’ясувалося, про існування «джинси» знають 55% опитаних, з них 63% заявили, що можуть розрізнити «оплачену новину» – це на 16% більше, ніж минулого року.

Дослідження щодо ставлення населення до ЗМІ у 2017 році було виконано соціологічною компанією InMind на замовлення Міжнародної громадської організації Internews, що реалізує програму «Український медійний проект», або «Проект У-Медіа», за фінансової підтримки Агенції США з міжнародного розвитку (USAID). Основна мета дослідження – вивчити звички українців, що стосуються споживання ЗМІ, а також їхню довіру до ЗМІ, оцінити рівень медіаграмотності та обізнаність населення щодо впровадження реформ в Україні. У травні-червні цього року представники InMind опитали 4048 респондентів.

«Ми представляємо результати за останні три роки, але в рамках «Проекту У-Медіа» такі дослідження проводяться вже шість років. Ми вважаємо, що результати досліджень можуть допомогти нашим партнерам, в першу чергу, медійним НУО і журналістам, формувати майбутнє українського медіапростору в такий спосіб, щоб українці отримували високоякісну інформацію, яка їм потрібна і на яку вони заслуговують» – говорить Вейн Шарп, директор Internews в Україні.

Дослідження також показало падіння популярності і довіри як до телебачення, так і до інтернету – хоч вони й залишаються найулюбленішими засобами отримання інформації. Це стосується ЗМІ як загальнодержавного, так і місцевого рівня.

Українці активно користуються мережею інтернет – 77% бувають онлайн щодня. Цей показник досить рівномірно розподілений по областях країни – він дещо нижчий лише у північних регіонах (73%). Найчастіше користуються інтернетом люди у віці 18-35 років (95-98%). Новини частіше шукають на сайтах-агрегаторах на зразок ukr.net. Ця тенденція стабільно спостерігається впродовж останніх трьох років.

Нове опитування показало, що кількість користувачів Facebook в Україні за останній рік зросла на 7%. Це можна пояснити тим, що у травні цього року популярні російські платформи соціальних медіа — «Вконтакте» та «Одноклассники» були заборонені в Україні в рамках санкцій та інших заходів, спрямованих проти Росії.
Переважна більшість опитаних вважають, що «чесність і достовірність» – найважливіші показники, що визначають довіру населення до ЗМІ.

Крім того, дослідження показало, що понад 50% читачів в усіх областях надають перевагу місцевій регіональній пресі (над загальнодержавною) – це стабільна преференція. Виявилося, що місцеві газети – єдиний канал інформації, що користується більшою популярністю, ніж загальнонаціональні.

За результатами опитування, кількість українців, що споживають російські ЗМІ (усіх видів) знижується – це постійна тенденція за останні три роки. Цього року лише 1% респондентів відповіли, що споживають російські ЗМІ (цей показник знизився у порівнянні з минулорічними 4%). Іншими словами, зараз кількість українців, які дивляться і читають російські ЗМІ, рекордно низька. Втім, результати дослідження також показали, що саме серед тих, хто продовжує споживати російські ЗМІ, довіра до них зросла.

І нарешті, дослідження показало, що понад 50% респондентів вважають інформацію, яку отримують про реалізацію ключових реформ в країні, «недостатньою». Загалом, читачі і глядачі у віковій групі 46-65 років більш схильні вважати себе “поінформованими” про реформи, ніж у віковій групі 18-35 років.

Завантажити повну версію презентації можна тут.